Nordic walking cz. 1 – aktywność fizyczna na każdą porę roku!

with 1 komentarz

Nordic walking na plaży

Nordic walking – co to takiego?

Nordic walking to forma rekreacji polegająca na marszu ze specjalnymi kijami. Niektórzy myślą, że to trudna dyscyplina, ale wbrew pozorom jest łatwa do nauki w każdym wieku.

Nordic Walking jest również jedną z najszybciej rozwijających się form aktywności zdrowotnej i fizycznej na Ziemi.  Maszeruje się na drogach asfaltowych, chodnikach, w parkach, na plażach jak również w lasach. Dyscyplinę można uprawiać gdziekolwiek  (na wsi i w mieście)  i kiedykolwiek ma się na to ochotę (w dzień i w nocy). Mogą ją uprawiać zarówno profesjonalni sportowcy, jak i ci lubiący ćwiczenia i fitness, a także osoby, które chcą poprawić swoje zdrowie. Wskazane jest uprawianie tego rodzaju sportu przez wszystkie grupy wiekowe począwszy od ludzi starszych, poprzez dojrzałych, młodzież i dzieci. Sprzęt do uprawiania tej dyscypliny jest stosunkowo tani, dzięki czemu nie musimy wydawać na niego dużych kwot pieniędzy. Nordic walking odgrywa znaczącą rolę w procesie utrzymywania dobrego stanu zdrowia u ludzi w każdym wieku i w każdym miejscu na świecie.

Nordic walking w lesie

Historia nordic walking

Powinnam zacząć od słów dawno, dawno temu, za górami, za lasami i za morzami…, ale krótko – historia sięga starożytnych czasów, kiedy to wędrujący z owcami pasterze podczas swego marszu podpierali się kijami. W tym samym celu wędrujący turyści w górach od najdawniejszych czasów używali kijów do wsparcia się podczas długich podróży. Marsz polegał jedynie na wspieraniu się na kijach oraz zwiększeniu płaszczyzny podparcia zapobiegając upadkom. Pod koniec lat 80-tych podjęto próbę promowania nordic walking w kręgach sportowych i w szkołach – prowadzono różnorodne doświadczenia i eksperymenty. Początkowo zainteresowanie było niewielkie i dopiero w latach 90-tych ta forma rekreacji wzbudziła prawdziwy entuzjazm. W Polsce pierwsze centrum nordic walking powstało w Barlinku.

 Zalety nordic walking

  • Jest bardziej efektywny od spaceru bez kijów.
  • Wspaniale odchudza i modeluje sylwetkę.
  • Poprawia kondycję i koordynację.
  • Zwiększa kondycję mięśni nóg, rąk, pleców, okolic brzucha, bioder.
  • Zwiększa wydolność, np. sprawność układu oddechowego i krwionośnego.
  • Ma pozytywny wpływ na nastrój.
  • Zwiększa spalanie kalorii o 20% w porównaniu do normalnego chodzenia.
  • Zwiększa tętno o 10–15 uderzeń na minutę w porównaniu do normalnego chodzenia.
  • Nie wydaje się być bardziej męczące od normalnego chodzenia.
  • Zmniejsza bóle w okolicach szyi i ramion.
  • Zmniejsza obciążenie stawów kolanowych.
  • Jest bezpieczny dla ludzi z problemami kardiologicznymi.
  • Zwiększa możliwość ogólnego funkcjonowania.

Buty do nordic walking

Obuwie – jakie buty wybrać?

Do nordic walking zaleca się buty dostosowane do pory roku i warunków atmosferycznych. Może to być więc obuwie sportowe, najlepiej powyżej kostki i na płaskiej podeszwie. Warto też skorzystać z obuwia przeznaczonego do trekkingu. Osoby trenujące na poziomie bardziej zaawansowanym stosują również specjalne wkładki i skarpety.

Ubiór do nordic walking

Odzież – jak wybrać tę odpowiednią?

Na ubranie do nordic walkingu składają się 3 warstwy odzieży. Należy pamiętać, że ilość warstw powinna być dopasowana do panujących warunków atmosferycznych:

  1. warstwa wewnętrzna (bielizna termiczna – koszulka oraz spodnie) ma zapewnić odpowiedni mikroklimat skóry, zahamować wydzielanie nieprzyjemnego zapachu przy jednoczesnym zachowaniu swobody ruchu.
  2. warstwa środkowa (miękka i wygodna, by nie krępować ruchów- polar, bluza i spodnie dresowe) w czasie wyższych temperatur możemy spokojnie zrezygnować z tej warstwy odzieży, która przydaje się głównie w okresie zimowym.
  3. warstwa zewnętrzna (chroni przed wiatrem, mrozem czy deszczem – softshelle, kurtki czy wiatrówki).

Jak wybrać kije

Kijki – na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Wybór odpowiednich  kijów do nordic walking jest bardzo ważny dla zachowania prawidłowej techniki marszu. Na samym początku musimy wiedzieć jak wyglądają kije do nordic walking i nie skusić się przypadkiem na kije trekkingowe. W kijach do nordic walking powinny być przede wszystkim rękawiczki (nie paski!) i gładka, drobna rękojeść. Trzeba również zwrócić uwagę na to, by dopasować je do swojego wzrostu.  Aby to zrobić,  należy ustawić je pionowo i chwycić za rączkę. Kije mają właściwą wysokość, jeśli kąt ugięcia w łokciu będzie wynosił w przybliżeniu 90 stopni. Można też skorzystać z przelicznika, który pozwoli uzyskać właściwą wysokość:

wzrost x 0,68 = długość kijków

Wykonanie pomiaru:

Pomiar kijów do nordic walking

Regularne treningi są również okazją do zwiększenia wydolności oddechowej. Poprawia to dopływ tlenu do organizmu i zwiększa jego pobór nawet o 20-58%. Lepsze zaopatrzenie w tlen wiąże się z lepszym myśleniem i dobrym samopoczuciem. Jednakże nordic walking, oprócz wielu korzyści dla zdrowia, przynosi również korzyści społeczne. Można obserwować całe grupy ludzi chodzących z kijami. Są nawet kluby, które umawiają się na wspólne spacery. Nordic walking jest nie tylko świetną formą aktywności fizycznej, ale również okazją do spotkań towarzyskich.

Nie ma przeciwwskazań do nordic walking, ale jeśli zauważysz niepokojące objawy, warto skonsultować się z lekarzem. Zmęczenie w nogach jest normalne, ale ostry, uporczywy ból może być ważnym i niepokojącym sygnałem. Gwałtowny ból łydki może być spowodowany chorobą naczyń krwionośnych.

Podsumowując można powiedzieć, że nordic walking pomaga zachować zdrowie, poprawia wydolność, kondycję i wspomaga działanie całego organizmu. Zatem zachęcam wszystkich do zainteresowania się tą aktywnością. Radzę jednak, by nie porównywać swojej sprawności do sprawności innych osób i ich nie gonić. Należy koncentrować się na własnej kondycji, na poprawie własnego zdrowia i polepszeniu sprawności, nieważne czy jesteś wysoki czy niski, gruby czy chudy, młody czy stary. Nordic walking jest rodzajem sportu, który można uprawiać bez względu na wiek oraz różnego rodzaju ograniczenia. Ważne jest by czerpać radość ze sportu!

W kolejnym artykule znajdziecie informacje o technice marszu nording walking.

Źródła:
https://chodzezkijami.pl/download/prawdziwe-oblicze-nordic-walking-marko-kantaneva-calosc-pdf-f1428.pdf
https://4f.com.pl/blog/post/jak-ubrac-sie-do-nordic-walking

Autor: Justyna Król – specjalista ds. rehabilitacji ruchowej – fizjoterapeuta

Komentarze

  1. Czytelnik
    | Odpowiedz

    Bardzo ciekawy artykuł, może odnajdę swoje nowe hobby.
    Polecam!

Zostaw swój komentarz